Danmarks største nybyggede sygehus – det nye OUH – har mindre end to år tilbage, før de 284.000 kvadratmeter er klar til at blive afleveret til Region Syddanmark. En væsentlig del af det nye OUH er den såkaldte Logistik- og Sterilcentral, også kaldet Servicebyen i daglig tale. Det er her, man vil kunne finde en stor del af de servicefunktioner, som sygehuset har brug for – blandt andet storkøkken, centrallager og sterilcentral. Servicebyen ligger lige uden for hospitalsringen, som omslutter OUH. Via en underjordisk tunnel kan man let og hurtigt transportere mad, medicin, sengelinned og lægefagligt udstyr mellem servicebyen og sygehuset.
Masser af manpower
En af de hundredevis af håndværkere, der har bidraget til byggeriet, er Malerfirmaet Per Jacobsen fra Odense. De har ansvaret for al spartling, slibning og maling af Servicebyen. I juli 2021 påbegyndte de deres arbejde, som de forventer at afslutte i marts eller april 2022.
”Opgaven på det nye OUH er en stor opgave, der kræver meget mandskab. Nogle arealer skal pletspartles, andre fuldspartles, inden vi kan male og færdiggøre fladerne. Det er en opgave, der kræver meget manpower, så derfor har vi bedt Viktech om ekstra hænder. I løbet af opgaven har vi haft to-fire mand, som vi har hyret ind til denne specifikke opgave. Antallet af medarbejdere varierer – i takt med, at opgaverne varierer,” siger Tomas Jacobsen, direktør og daglig leder af Malerfirmaet Per Jacobsen.
Plug-and-play-løsningen gør det meget let for os. Samtidig har vi vores egen konsulent fra Viktech, der kender os så godt, at han altid kan matche os med de helt rigtige medarbejdere”
Tomas Jacobsen, direktør og daglig leder af Malerfirmaet Per Jacobsen
Nye medarbejdere på få dage
Firmaet har også tidligere benyttet medarbejdere fra Viktech – primært på de større opgaver. Det er en smidig løsning til at få ekstra hænderne hurtigt på plads. Ofte få dages varsel. Og det bringer firmaet i stand til at byde på de helt store opgaver som den omfattende entreprise på Servicebyen – og stadig have eget mandskab til at varetage opgaver for andre kunder.
”Vi synes, at de medarbejdere, vi har fået gennem Viktech, er virkelig godt gearede til at spartle, slibe og male. Selvfølgelig kan der være forskel på mandskab, men det kan der bestemt også være på håndværkere, der ikke kommer via et rekrutteringsbureau. Lige nu har vi polske medarbejdere fra Viktech, der assisterer os. De er virkelig deres opgave voksen. Også ved ferie og sygdom er det en stor lettelse at vide, at der er mandskab nok til at løse opgaverne”, tilføjer Tomas Jacobsen.
Plug-and-play
En af de helt store fordele ved Viktech er, at mandskabet selv kommer med deres egne ting. De har selv værktøj med og alt, hvad de skal bruge af sikkerhedsudstyr. Det er en ’plug-and-play-løsning’.
Hos Malerfirmaet Per Jacbosen har man tidligere også prøvet at få mandskab fra andre firmaer som Viktech, men i dag er det altid Viktech, man går til. ”Plug-and-play-løsningen gør det meget let for os. Samtidig har vi vores egen konsulent fra Viktech, Hans Ole Ravnholt, der kender os så godt, at han altid kan matche os med de helt rigtige medarbejdere”, siger Tomas Jacobsen.
Sproget er intet problem
Malerfirmaet har fundet en vej rundt om de sproglige udfordringer, der kan kræve lidt ekstra opmærksomhed, når man har udenlandske medarbejdere på en opgave.
”En af vores faste, egne medarbejdere er faktisk fra Polen. Han kender os, opgaverne og vores kvalitetskrav – og det har vist sig at være en rigtig god mand som bindeled mellem os og de udenlandske medarbejdere, vi hyrer ind for en periode. Han kan briefe dem på deres eget modersmål og kan stå for den løbende kommunikation med dem, så alle er 100% med”, slutter Tomas Jacobsen.